Strategie Infrastruktury IT
Podstawowym zadaniem strategii infrastruktury jest realizacja celów biznesowych Działu IT. Cele te odzwierciedlają kierunek usługowy lub rozwojowy infrastruktury informatycznej. Tymi celami mogą być: ograniczenie kosztów utrzymania i rozwoju środowiska informatycznego, ograniczenie kosztów licencji oprogramowania, zwiększenie dostępności usług, zwiększenie elastyczności infrastruktury i poprawienie wskaźnika TTM (ang. Time To Market), itp. Strategia infrastruktury powinna odpowiadać na szereg podstawowych pytań związanych z działalnością operacyjną IT a także działalnością rozwojową systemów informatycznych. Formułowanie takich pytań jest wspólne dla wszystkich zaawansowanych działów IT w firmach i zazwyczaj sprowadza się do określenia odpowiedzi na pytania:
- Jakie obszary technologiczne można zdefiniować w obecnej infrastrukturze IT? [Na przykład: platforma UNIX/RISC, platforma Microsoft Windows/Intel-AMD, platforma wirtualizacyjna VMWare/vSphere/Xen/KVM, platforma mid-range, FC storage.]
- Ilu jest preferowanych dostawców infrastruktury w powyżej zdefiniowanych obszarach technologicznych i jacy są to dostawcy?
- Jakie systemy operacyjne są preferowane?
- Jakie silniki baz danych są preferowane?
- Jakie serwery aplikacyjne i oprogramowanie middleware są preferowane?
- Jak zdefiniować klasy dostępności usług? [Na przykład: usługi kluczowe (mission critical, business critical) - dostępność nie mniejsza niż 99.99%, usługi wysokodostepne (high availability) - dostępność nie mniejsza niż 99%, usługi o normalnym poziomie dostępności - dostępność nie mniejsza niż 90%.]
- W jaki sposób realizowane maja być usługi wysoko-dostępne (high availability) oraz usługi kluczowe (mission critical, business critical)?
- Jaki jest cykl życia infrastruktury?
- Jakie jest podejście do konsolidacji infrastruktury w poszczególnych obszarach?
- Jakie jest podejście do wirtualizacji infrastruktury w poszczególnych obszarach?
- Czy wszystkie elementy infrastruktury (serwery, macierze dyskowe, biblioteki taśmowe, urządzenia sieciowe, licencje na oprogramowanie) są optymalnie wykorzystywane?
- Czy kompetencje technologiczne pracowników działu IT pokrywają się z obszarami technologicznymi obecnymi w infrastrukturze IT?
- W jaki sposób infrastruktura IT powinna zapewnić ciągłość biznesową (Business Continuity) w przypadku nieprzewidzianej katastrofy?
- Czy infrastruktura IT spełnia wymogi zdefiniowane w regulacjach prawnych. [Na przykład: Sarbanes-Oxley Act, Basel, prawo ubezpieczeniowe.]
- I inne...
Ograniczenie ilości dostawców umożliwia ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem środowisk czy szkoleniem administratorów. Zwiększa się także możliwość pozyskania kwalifikowanych osób lub firm do prac utrzymaniowych. Zazwyczaj ogranicza się ilość do dwóch konkurujących ze sobą dostawców w każdym obszarze infrastruktury. Dobrą praktyką jest utrzymywanie nie gorszego współczynnika penetracji dostawców niż 80:20. Wybór określonych systemów operacyjnych, baz danych czy oprogramowania middleware umożliwia skupienie kompetencji pracowników na ograniczonej ilości możliwych rozwiązań. Dzięki temu optymalizujemy efektywność kompetencyjną i szkoleniową pracowników. Analogiczne wybory dokonywane w kolejnych obszarach umożliwiają efektywną realizację wymagań biznesowych.
Strategia infrastruktury powinna zagospodarowywać także sytuację przejściową i sposób przechodzenia z sytuacji obecnej działu IT do sytuacji docelowej określonej przez zatwierdzoną strategię. Okres przejściowy zazwyczaj rozpisany jest jako średnioterminowy w pojedynczych przypadkach jako krótkookresowy. Przejście ze stanu obecnego do stanu docelowego powinno być bardzo dokładnie zaplanowane, w przeciwnym razie koszt inwestycyjny nie zwróci się w zakładanym okresie i w dłuższym terminie może doprowadzić do pogorszenia jakości świadczonych usług lub znacząco ograniczy wymaganą przez strategię elastyczność.
Jesteś zainteresowany naszą ofertą? Potrzebujesz więcej informacji? Zapraszamy do skorzystania z formularza kontaktowego.